FIREL: FRÅN SPRÅKINTRO TILL JURISTPROGRAMMET

Firel Danho, före detta student på S:t Botvids gymnasium

Firel Danho har tidigare gått på S:t Botvids gymnasium, och var inbjuden att komma och prata med elever under en inpirationsdag. På Facebook skrev hon så här fint om vår skola:

För 7 år sedan flyttade jag till Sverige och började plugga på S:t Botvids Gymnasium, först språkintroduktionsprogrammet och därefter samhällsvetenskapliga programmet med inrikting beteende.

I torsdags stod jag där som juriststudent och integrerad invandrare för att inspirera, inkludera och uppmuntra eleverna på deras Framtidsvecka.

S:t Botvids Gymnasium har gett mig mycket som sällan ges till andra i samhället. I denna skola fick jag utmaningar att utvecklas. Efter att min svenskalärare fick reda på att jag hade ambitioner att läsa på juristprogrammet uppmuntrade han mig att uppgraderas från att läsa svenska som andra språk till att läsa svenska. Andra ges sällan möjligheten att läsa svenska utan endast möjligheten att läsa svenska som andra språk. I denna skola fick jag även förtroende. Jag fick förtroendet att tillsammans med andra elever starta S:t Botvids elevkår och därmed blev vald till ordförande. Här blev jag nästan aldrig bemött med fördomar, istället hade jag världens mest intellektuella diskussioner med världens klokaste bibliotikarie och alltid inkluderad av lärarna.

Min juridiklärare beskrev mig som en raket, flyger så fort, utvecklas och integrerar mig så snabbt. Det stämmer att jag tar eget ansvar för att integrera mig och har viljan att utmana mig själv för att utvecklas. Men att en invandrare bör ta eget ansvar är inte hela sanningen bakom integrationsprocessen utan också hur en invandrare bör bli bemött av strukturer och aktörer i samhället.

Nuförtiden pratas väldigt mycket om integration men det saknas viktiga diskussioner om konkreta åtgärder som snabbar på integrationsprocess. Precis som S:t Botvid Gymnasium bör strukturer och aktörer ge fler möjligheter, utmaningar för invandrare att utvecklas, ge de förtroenden att leda, försöka vara fördomsfria med att bemöta och viktigast av allt inkludera.

Med detta inlägg vill jag påpeka att alla har eget ansvar, men ändå måste ges möjligheter, oavsett om man själv är invandrare eller född i Sverige men har förälder/rar som är utrikes född/a.

Tack igen S:t Botvids Gymnasium för att jag fick besöka och föreläsa för eleverna på deras Framtidsvecka.

Inlägget på Facebook Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 13 december 2018